چرخ دنده خودرو و نحوه عملکرد آن | فروشگاه یدک فوری
در مجموعه گیربکس یا همان جعبه دنده خودروی ما حضور دارند و وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخها را برعهده دارند. چرخ دنده خودرو به ما این امکان را میدهد که سرعتها و قدرتهای مختلف برای حرکت در مسیرهای متفاوت را در اختیار داشته و هر زمان که اراده کنیم، با تعویض دنده بهسرعت و قدرت مورد نظر خود برسیم.
چرخ دنده چیست؟
اجزائی فلزی و گرد که بهصورت سکه هستند، با این تفاوت که در لبههای خود دارای عاج و شیار یا بهاصطلاح دندانههایی که با دندانههای مشابه حاضر درگیر شده و قدرت و سرعت مدنظر را در جهت و زاویههای دلخواه ایجاد میکند.
چرخ دنده خودرو نیز به همین صورت است. اگر داخل گیربکس خودرو را باز کرده و نگاه کنید، با انبوهی از چرخ دندههای بزرگ و کوچک روبرو میشوید که با توالی و ترتیب خاصی در کنار هم قرار گرفتهاند.
زمانی که دنده خودرو را انتخاب میکنید، چرخ دنده مرتبط با آن دنده خاص با چرخ دندههای متصل به چرخها و میل لنگ درگیر شده و یک محدوده گشتاور و سرعت مشخص را در اختیار شما قرار میدهند.
احتمالاً با اصطلاح دنده سنگین و دنده سبک آشنایی دارید.
چرخ دندهها همه جا حضور دارند، از ساعتهای مچی بهعنوان کوچکترین وسایل مورد استفاده ما بگیرید تا خودروها، کشتیها، ماشینآلات سنگین مانند لدرها و جرثقیلها و بهطور کلی هر وسیلهای که موتور دارد و باید سرعت و قدرت ایجاد شده توسط موتور را در اختیار اجزاء چرخنده و دورانی خود قرار دهد.
از انواع مختلف چرخ دنده برای ایجاد سرعتها و قدرتهای مختلف در ماشینآلات متفاوت استفاده میشود.
در گیربکس خودرو از انواع چرخ دندههای مختلف برای ایجاد یک گیربکس کاربردی و مؤثر استفاده میشود.
استفاده از انواع چرخ دنده در جعبه دنده خودرو بنا بر دلایلی مانند کاهش سروصدا به هنگام کارکرد و تعویض دنده، سهولت تعویض دنده، افزایش کارایی و طول عمر گیربکس، قدرت تغییر جهت چرخش و ایجاد قدرتها و سرعتهای مختلف است.
چرخ دنده ساده
چرخ دنده ساده همانطور که از نامش مشخص است، سادهترین نوع چرخ دنده خودرو است که دارای دندانههای صاف بوده و بر روی محورهای موازی سوار میشود.
این چرخ دندهها در لوازمی مانند پیچ گوشتی برقی، آبپاش نوسانی، ساعت زنگی، ماشین لباسشویی و ماشین خشککن لباس نیز دیدهاید. از آنجایی که دندانه صاف در هنگام تغییر دنده سروصدای زیادی ایجاد میکند، استفاده از این نوع چرخدندهها در گیربکس خودرو محدود است.
برای کاهش فشار تغیر دنده بر روی چرخ دنده و همچنین کاهش سروصدا، اغلب چرخ دنده خودروها را از نوع چرخ دندههای مارپیچی انتخاب میکنند.
چرخ دنده مارپیچی (هلیکال)
چرخ دنده هلیکال یا مارپیج نوع خاصی از انواع چرخ دنده خودرو است که از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و توانایی تغییر دنده در خودرو بدون ایجاد سروصدای اضافی را در اختیار ما قرار میدهد.
طراحی دندانهها و فاصله بین دندانههای متوالی در این نوع از چرخ دندهها از حالت ساده خارجشده و حالت مارپیچی و حلزونی به خود میگیرد. چرخ دنده ها به بلبرینگ چرخ خودرو کمک می کند تا پشتیبانی از حرکت بدون مشکل را به راحتی به وجود آورد.
این طراحی که غالباً به همراه یک شافت مورد استفاده قرار میگیرد، به دندانهها امکان تحمل بارهای بسیار سنگین را میدهد.
دندانههای اوریب در چرخ دنده مارپیچی منجر به انتقال نیرو با لرزش کمتر میشود.
زمانی که دو دنده از نوع چرخ دنده مارپیچی درگیر میشوند، تماس از انتهای یکی از دندهها شروعشده و بهصورت تدریجی ادامه پیدا میکند تا دو دنده بهطور کامل باهم درگیر شوند.
این درگیر شدن تدریجی منجر به کاهش لرزش و اصطکاک شده و عملکرد نرمتر و ملایمتری را از خود نشان میدهد. چرخ دنده خودرو در اغلب خودروها بیشتر از نوع چرخ دندههای مارپیچی است.
این چرخ دندهها همچنین زاویه چرخش ۹۰ درجهای را نیز پشتیبانی میکنند.
چرخ دنده مخروطی و چرخ دنده حلزونی
چرخ دنده مخروطی و چرخ دنده حلزونی نوع دیگری از انواع چرخ دندهها هستند که ممکن است در جعبه دنده خودروهای مختلف حضور داشته باشند.
این نوع از چرخ دندهها نیز همانند چرخ دنده خودرو مخروطی، دارای طراحی خاصی در ترتیب، زاویه و فاصله دندانههای متوالی هستند و برای مقاصد خاصی مورد استفاده قرار میگیرند.
مسیر چرخش محور نیاز به تغییر کردن داشته باشد
زاویههای مختلفی از ۹۰ تا ۲۷۰ درجه موردنیاز باشد
محورها بر هم عمود باشند
دو محور در صفحات مختلفی قرار دارند و بهوسیله پنیون به هم مرتبط میشوند
نیاز به کاهش دور بالا (همانند ۱ به ۲۰ یا ۱ به ۳۰۰ و بالاتر) در ماشینآلات سنگینی نظیر لودر و جرثقیل حس میشود
و زمانی که زاویه چرخش نیاز به تغییر دارد، از این نوع از چرخ دندهها در گیربکس خودروها استفاده میشود.