لوازم یدکی فرداموتور | قطعات یدکی فرداموتور– FMC  | فروشگاه یدک فوری

دانگ فنگ T5 که در کشور ما با نام FMC T5 شناخته می‌شود، خودرویی در سگمنت کراس‌اوور یا CUV است که تولید آن از سال 2018 آغاز شده است. خودروی FMC T5 برای نخستین بار در جریان نمایشگاه خودرو پکن 2018 رونمایی شد و در سه ماهه دوم سال 2018 نسخه‌های تولید انبوه این خودرو به دست مشتریان چینی رسیدند.

مدت کوتاهی پس از عرضه نسخه اولیه و در سال 2019، دانگ فنگ T5 نخستین فیس‌لیفت خود را دریافت کرد. البته این فیس‌لیفت تنها به ظاهر خودرو محدود نشد، چرا که استاندارد آلایندگی پیشرانه براساس فیس‌لیفت اول ارتقا یافت. همچنین در همان سال نسخه‌ای با فاصله محوری بیشتر از این خودرو معرفی شد که T5L نام گرفت. به موازات تولید فردا T5 در شرکت اصلی، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت اصلی نیز نسخه‌ای جوان‌پسندتر از این خودرو را با پسند EVO معرفی کرد که نام کامل آن Dongfeng Fengxing T5 EVO است. این خودرو در شش ماهه دوم سال جاری و با برند خودروسازی فردا یا فردا موتورز به بازار ایران معرفی شد و با تغییر برند، FMC T5 نام گرفت.

داخل FMC T5

خودروسازان چینی طی دهه گذشته به سرعت خود را با روند طراحی جهانی هماهنگ کرده‌اند که حاصل آن خلق کابین مینیمال و مدرن برای این محصولات بوده است. طراحی داخلی FMC T5 نیز از متدهای مدرن و امروزی بهره‌ می‌برد و به خوبی قادر است تا رضایت مصرف‌کنندگان فعلی را جلب کند. البته باید خاطرنشان کرد که سبک طراحی داخلی فردا T5 مربوط به سال 2018 است و در شرایط فعلی که روز به روز الگوهای ساخت خودرو تغییر می‌یابند، این الگوی طراحی اندکی قدیمی به نظر می‌رسد.

یک نمایشگر بزرگ افقی در میانه داشبورد این کراس‌اوور قرار گرفته است که ممکن است بیننده را به یاد خودروهای برقی بیندازد. مجموعه نشانگرها نیز دیجیتالی هستند اما این دو نمایشگر دیجیتالی به یکدیگر متصل نشده‌اند. طراحان از قسمت‌های قرمز رنگ در نقاط مختلف کابین خودرو استفاده کرده‌اند تا حس اسپرت بودن را به سرنشینان القا کنند. با این حال استفاده از قطعات فلزی براق و اهرم تعویض دنده بزرگ به تقویت حس تجمل خودرو کمک کرده است.

 

طراحی FMC T5

ظاهر خارجی FMC T5 به هیچ عنوان از الگو پیچیده‌ای پیروی نمی‌کند و طراحان سعی کرده‌اند تا چهره‌ای منطقی و قابل قبول برای این کراس‌اوور خلق کنند. به نظر می‌رسد تیم طراحی الگوی طراحی خود را پیدا کرده‌اند، چرا که شباهت‌هایی میان جلوپنجره FMC T5 و برخی دیگر از محصولات این شرکت همچون دانگ فنگ ix5 (دیگنیتی) مشاهده می‌شود

سبک طراحی FMC T5 را می‌توان ترکیبی از الگو طراحی کراس‌اوورهای فرانسوی همچون محصولات اخیر رنو و پژو دانست. این شباهت در نمای جانبی خودرو بیشتر می‌شود چرا که نمای جانبی FMC T5 بی‌شباهت به رنو کولئوس و دیگر کراس‌اوورهای رنو نیست. در نمای عقب تیم طراحی سعی کرده است تا این شباهت را کمرنگ کند و به همین دلیل چراغ‌های خودرو به یکدیگر متصل شده‌اند. با این حال ظاهر خارجی فردا T5 حس و حالی اروپایی دارد و البته رگه‌های طراحی آسیایی نیز در برخی قسمت‌های آن مشاهده می‌شود.

مشخصات FMC T5

خودروی FMC T5 در بازار جهانی با چند مدل پیشرانه و گیربکس عرضه می‌شود که سهم مشتریان ایرانی از این خودرو، فردا T5 با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر و گیربکس اتوماتیک شش سرعته است. پیشرانه 1.5 لیتری FMC T5 حداکثر 156 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس نیز نیروی تولید شده را صرفا به دیفرانسیل جلو ارسال می‌کند.

مصرف سوخت ترکیبی FMC T5 با مشخصات یاد شده حدود 7.8 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است که برای یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل با وزن 1575 کیلوگرم مناسب به نظر می‌رسد. حداکثر سرعت قابل دستیابی با FMC T5 نیز 160 کیلومتربرساعت خواهد بود. نسبت ضریب تراکم پیشرانه 1.5 لیتری فردا T5 نیز 9.5 اعلام شده است که لزوم استفاده از سوخت باکیفیت را دوچندان‌ می‌کند. علاوه برآن این پیشرانه از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی می‌کند. سیستم تعلیق FMC T5 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک یا چند اتصاله است. علاوه بر پیشرانه یاد شده، فردا T5 با پیشرانه‌های 1.6 لیتری تنفس طبیعی نیز عرضه شده است که 122 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و برای گیربکس آن نیز از جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده شده که این نسخه شانس عرضه در بازار ایران را ندارد.