لوازم یدکی فونیکس | قطعات یدکی فونیکس – fownix | فروشگاه یدک فوری

شرکت خودروسازی چری اکنون مراحل رشد را پشت سر گذاشته و در حال تبدیل شدن به یک شرکت بالغ است. چری بزرگترین صادرکننده  خودرو چینی است و اکنون با توسعه زیربرندهایی همچون اومودا، جتور و اکسید به دنبال توسعه بازار خود است. جدیدترین محصول از زیربرند تازه تاسیس چری یعنی اومودا هم‌اکنون با نام فونیکس اومودا ۵ درحال ورود به بازار ایران است. فونیکس اومودا 5 یک کراس‌اوور کوچک است که در بخش جذاب و پرتلاطم بازار جهانی به رقابت خواهد پرداخت. چری برای طراحی این خودرو از نظرات مشتریان خود در کشورهای مختلف بهره برده است تا محصولی با استانداردهای جهانی معرفی کند. اومودا 5 در ایران با برند فونیکس عرضه خواهد شد، برندی که به محصولات لوکس چری اختصاص یافته است. از این رو نباید توقع داشت که فونیکس اومودا 5 با قیمتی اقتصادی به دست مصرف کننده برسد.

بررسی فونیکس FX

شرکت چری در جریان نمایشگاه خودرو گوانگژو 2021، از محصول جدیدی رونمایی کرد که امروزه آن را با نام چری اومودا 5 می‌شناسیم. این خودرو از الگوی طراحی متفاوتی نسبت به سایر محصولات چری بهره می‌برد و مشخص بود که این شرکت چینی برنامه‌های متفاوتی را برای توسعه کسب و کار خود در پیش گرفته است. تولید و عرضه چری اومودا 5 از اوایل سال 2022 در چین آغاز شد و سپس این خودرو به بازارهای صادراتی همچون روسیه،‌ ایران و اندونزی راه یافت. روند عرضه این خودرو در چین و بازارهای صادراتی متفاوت بود. این خودرو در چین به عنوان یکی از محصولات چری شناخته می‌شود اما در بازارهای صادراتی، این خودرو را برند تازه تاسیس اومودا می‌شناسیم. این خودرو در ایران نیز نام و نشان جدیدی پیدا کرد و مطابق رویه جدید نام‌گذاری مدیران خودرو، به یکی از محصولات فونیکس تبدیل شد. مشتریان ایرانی اکنون این خودرو را با نام فونیکس FX‌ می‌شناسند که در کنار تیگو 7 پرو، تیگو 8 پرو و آریزو 6 پرو اعضای خانواده لوکس مدیران خودرو را تشکیل می‌دهند.

فونیکس FX در دو تیپ وارد بازار ایران شده است که از نظر قوای فنی با تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو مشترک هستند. چری نسخه‌ای از اومودا 5 را با سیستم تمام چرخ محرک نیز به بازار چین عرضه کرده است که انتظار می‌رود پس از مدتی به بازار ایران نیز برسد. بنابراین می‌توان گفت که فونیکس FX تا مدت‌ها به عنوان یکی از محصولات شناخته شده مدیران خودرو در بازار ایران محسوب خواهد شد.

داخل فونیکس FX

استفاده از نمایشگر عریض در میانه داشبورد، به امضای جدید طراحان خودرو تبدیل شده است. طراحان چری نیز از همین فرمول برای اومودا 5 استفاده کرده‌اند و شاهد یک نمایشگر عریض در کابین خودرو هستیم که به صورت سرتاسری بخش اعظم داشبورد را در بر می‌گیرد. طراحی سایر قسمت‌های کابین خودرو بسیار ساده است و می‌توان گفت که هیچ دکمه فیزیکی در کابین این خودرو وجود ندارد. تمامی تنظیمات از طریق صفحه نمایش لمسی یا دکمه‌های لمسی صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر طراحان چری توانسته‌اند تا کابینی را خلق کنند که به طور همزمان ساده و لوکس به نظر برسد.

کنسول میانی چری اومودا 5 بسیار بزرگ طراحی شده است و به سبک خودروهای اسپرت، صندلی‌های جلو را از یکدیگر مجزا می‌کند. طراحی اهرم دنده و سایر کنترلرها نیز در ظریف‌ترین حالت ممکن انجام شده است و حسی شبیه به خودروهای مجلل آلمانی را برای بیننده تداعی می‌کند. فرمان فونیکس FX نیز طراحی دی کات دارد و اندکی به سمت درون متمایل است. همچنین هر دو سمت فرمان انواع دکمه‌های کنترلی را می‌بینیم که برای فعال‌سازی آپشن‌ها به کار می‌روند.

طراحی فونیکس FX

چری در نمایشگاه گوانگژو 2021 اعلام کرد که برای طراحی اومودا 5 از نظرات کاربران در سی کشور بهره برده است. نتیجه کار طراحان چری و خلق اومودا 5 براساس این نظرات یک کراس‌اوور کامپکت جالب و ترکیبی است. در ظاهر خارجی فونیکس FX می‌توان ترکیبی از طراحی شرقی و غربی را به وضوح مشاهده کرد و جلوپنجره خودرو نیز همانند اتومبیل‌های اسپرت آمریکایی با فرم عریض طراحی شده است. اگر به چری اومودا 5 نگاه کنید، ترکیبی از زبان طراحی خودروهای مختلف را در آن خواهید دید. به طور مثال فرم کلی بدنه به کراس‌اوورهای اسپرت کره‌ای و ژاپنی شباهت دارد. تریم دو رنگ آن شما را به یاد کراس‌اوورهای اروپایی همچون محصولات سیتروئن می‌اندازد. فرم طراحی قسمت عقب بی شباهت به کراس‌اوورهای اسپرت آلمانی نیست.

در نهایت قسمت جلو چری اومودا 5 نیز شبیه به محصولات جدید جنرال موتورز طراحی شده است. بنابراین می‌توان گفت که طراحی خارجی فونیکس FX، یک طراحی بین المللی است. چری اومودا 5 از نظر ابعاد و اندازه به کراس‌اوور خانوادگی چری یعنی تیگو 5 شباهت دارد.

مشخصات فونیکس FX

فونیکس FX در دو تیپ اکسلنت و پرمیوم وارد بازار ایران شده است که هر تیپ مشخصات فنی و امکانات رفاهی متفاوتی نسبت به تیپ دیگر دارد. در تیپ اکسلنت فونیکس FX شاهد استفاده از موتور 1.5 لیتری توربوشارژر و نام آشنای چری هستیم که به همراه گیربکس اتوماتیک CVT‌ با نه دنده مصنوعی عرضه می‌شود. در واقع مشخصات این تیپ با فونیکس تیگو 7 پرو مشابه است و بنابراین پیشرانه یاد شده از سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi بهره می‌برد. تیپ اکسلنت در تعداد بسیار محدودی روانه بازار شد. علاوه بر اشتراک قوای فنی با تیگو 7 پرو، سیستم تعلیق عقب تیپ اکسلنت فونیکس FX از نوع یکپارچه است. اعداد اعلام شده برای راندمان فونیکس FX اکسلنت 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور هستند.